ما آدما...

ما آدما...

سلام دوستان فقط بخونید و لذت ببرید
ما آدما...

ما آدما...

سلام دوستان فقط بخونید و لذت ببرید

جهان بینی

سلام خوبان 

این یادداشت   راجع به  تاثیرات شخصیت انسان روی مبحث دین و یا ضد دین هست که فکر میکنم همه ی ما به نوعی بتونیم بهش برسیم       ثانیا شخصیت  های متفاوت ما میتونه باعث جهان بینی های مختلف بشه که این قضیه بیشتر از شخصیت روی دینی و مذهبی بودن انسان یا برعکس  اثر اتی میذاره           


در ابتدا با مثالی از کتاب جهان بینی  دکتر شریعتی شروع میکنم :


در کتاب طاعون آلبر کامو زمانی که بیماری طاعون در شهر فراگیر شد سه نفر برای تصمیم گیری مورد بررسی قرار گرفتند 

 

1- مردی متفکر که پسر یک قاضی دادگستری بود  2- یک فیلسوف و متفکر علمی 3- یک کشیش


پسر قاضی در برابر این مشکل کپ کرده بود و هیچ راه حلی نداشت چون بین خودش و مردم نمیدانست کدامیک را انتخاب کند .


فیلسوف و عالم که به نوعی مادی گرا یا متریالیست بود و اعتقاد داشت این جهان بیهوده و بیشعور است و تنها موجودات آگاه این جهان انسان ها هستند تصمیمش این بود که چون عمر انسان محدود است و فداکاری و از خود گذشتگی انسان ها برای هم به جز باقی ماندن نامی پس از مرگ هیچ فایده ای ندارد پس بهتر است که تنها جان خود را نجات دهد   این جهان شعور خوب بودن را ندارد!


و کشیش که پایبند یک سری اصول اعتقادی بود و میدانست اعمال او در این دنیا اثر گذارند و در آینده پاسخی برای آنها است و ناظی بر کار های او نظارت دارد تصمیم گرفت تا دست به کار شود و مردم را نجات دهد .



این مثال که بسیار هم امثال این افراد و تصمیماتشان در اطراف ما بودند و چیز عجیبی برای ما نیستند  به ما این را نشان میدهد که شاید افراد دین دار مسئولیت پذیر و از نظر روحی در درجه ی بالا تری قرار دارند .

همان طور که گاندی بزرگ میگوید : حقیقت خداست و بدون پایبندی به حقیقت پایبندی به هر چیز دیگری بی معناست.


و این مسئولیت پذیری نیز به عینه در افراد واقعا دیندار مشخص است   چه در مدرسه  چه در رانندگی  چه در حفظ محیط زیست  چه در فداکاری چه در احترام به قوانین   چه در ازدواج چه در بچه داری و .....


اما خود بینی بیشتر مربوط به افراد انسان گرا یا امینیست (humanist)  میشود چون آن ها این دنیا را یک فرصت برای لذت و پیشرفت و موفقیت میدانند و دائم نگرانند که اگر وقت خود را برای دیگران صرف کنند این عمر از بین میرود .


نظرتان برای من بسیار مهم است  اگر نظری مخالف یا موافق دارید در میان بگذارید تا شبهاتمان را از دنیایی که در آن زندگی میکنیم پاک کنیم .

دوستتان دارم :)








نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.